Verf- en chemieconcern AkzoNobel heeft vorig jaar 1 procent meer spullen verkocht bij alle bedrijfsonderdelen. Toch nam de omzet met 2 procent af tot 14,3 miljard euro.

Dat maakte het verf- en chemieconcern donderdag bekend.

AkzoNobel heeft zoals veel andere bedrijven last van negatieve wisselkoerseffecten. Dat houdt in dat de winsten in het buitenland omgerekend in euro’s minder waard zijn dan gedacht.

De sterke euro speelde AkzoNobel vooral parten in de eerste negen maanden van 2014, toen de Europese munt nog meer dan 1,30 dollar waard was. In het vierde kwartaal van 2014 ging de omzet met 1 procent omhoog tot ruim 3,5 miljard euro, geholpen door de positieve effecten van de zwakkere euro.

Profiteren van goedkope euro en olie

Inmiddels is de koers van de euro gedaald tot 1,13 dollar. Topman Ton Büchner gaf aan dat hij niet goed kan inschatten in hoeverre AkzoNobel dit jaar kan profiteren van de goedkopere euro.

Volgens hem zullen de marktontwikkelingen voor een aanzienlijk deel worden beïnvloed door de grondstofprijzen, de schommelingen op de valutamarkten en de zwakkere groei in belangrijke opkomende economieën als China en Rusland.

De sterk gedaalde olieprijzen kunnen op termijn voordelig uitpakken voor AkzoNobel, aldus de bestuursvoorzitter.

Volgens Goldman Sachs zal het verfconcern dit jaar een duwtje in de rug krijgen van de lagere grondstofprijzen. De resultaten van het bedrijf over het afgelopen kwartaal waren grotendeels zoals voorzien, aldus de Amerikaanse bank. De bevestiging van de doelstellingen van AkzoNobel voor 2015 is geruststellend, maar niet onverwacht.

Kwart minder winst

AkzoNobel boekte vorig jaar een nettowinst van 546 miljoen euro, een kwart minder dan het jaar ervoor. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 987 miljoen euro, tegen 958 miljoen euro een jaar eerder.

Büchner sprak van een uitdagend jaar, gemarkeerd door negatieve valuta-effecten, een aanhoudend gebrek aan groei in Europa en een vertraging in enkele economieën in Latijns-Amerika en Azië.

Het bedrijf ligt wel op koers om zijn doelstellingen voor 2015 te behalen, aldus Büchner. Daarbij wordt onder meer gemikt op een rendement op verkopen van 9 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl